با قوم کردنشین بیشتر آشنا شوید...

۸ بازديد

از آنجا که موسیقی کردی شاد و یا غمگین ترین آھنگ ھای کردی کرمانشاھی لاتی  ریشه در قرون و اعصار داشته و قدمتی به درازای تاریخ کهن کشورمان را داراست ، حتی کارشناسان موسیقی جهان پا را نیز از این هم فراتر نهاده و اذعان داشته اند محلی را که امروز سرزمین کردها ( کردستان ) شناخته می‌شود قدیمی‌ترین مهد موسیقی جهان به شمار می‌رود ، لذا لازم می‌دانم قبل از پرداختن به تاریخچه موسیقی کردی ، ابتداء مروری کوتاه داشته باشیم به سابقه تاریخی موسیقی سنتی ایرانی ، زیرا همانطوریکه از نظر خوانندگان محترم هم خواهد گذشت در دوران هخامنشیان سرودها و ترانه‌هائی به نام ( هوره ) در جنگ‌ها و جشن‌ها در ایران اجرا می‌شده است ، که خود نشان از وجود غنا و ریشه عمیق موسیقی کردی در تاریخ کهن کشورمان دارد … با امید که این دست آورد نیزمقبول نظر دوستان و همشهریان عزیز قرار گیرد …. "در ویژه‌نامه موسیقیایی " فاسکه که " که در فرانسه منتشر می‌شود، آمده است که ایران قدیم و سرزمین "میسوپوتامیا" یعنی جایگاهی که کردها اکنون در آن سکونت دارند، قدیمی‌ترین مهد موسیقی جهان بوده است.
به نوشته این نشریه، تمام ملودی‌های ایرانی در اینجا منظور ایرانی بودن ملودی‌ها است، یعنی جایی که فرهنگ آریایی در آنجا حضور داشته است- نه مرز جغرافیایی و سیاسی ایران کنونی در جهان بی‌همتا و بی‌نظیر است.

قوم کرد به عنوان یکی از قدیمی‌ترین اقوام آریایی به علت بهره بردن از فرهنگ غنی ایرانی دارای اصیل‌ترین موسیقی و ملودی‌های جاودان و بزرگ است.
برای دست‌یابی به غنای موسیقی کردی باید از زرتشت و آیین اهل حق شروع کرد، زیرا اگر کرد خود را وارث تمدن ماد می‌داند، زرتشت نوه به حق مادهاست و پیروان اهل حق نیز، به حق کرد هستند و در کردستان زندگی می‌کنند و به زبان کردی سورانی سخن می‌گویند. بر اساس کتاب‌های قدیمی اهل حق، هنر موسیقی از زمان‌های قدیم مورد توجه مردم این آیین بوده است.
در نامه سرانجام (سرود یارسان) یکی از قدیمی‌ترین کتاب‌های اهل حق آمده است: "زمانی که خداوند قصد داشت روح را در کالبد آدم بدماند، روح در کالبد آدم قرار نگرفت تا اینکه بعد از ۴۰ روز خداوند به بنیامین، دستور داد که روح را در کالبد آدم بدماند و بنیامین آوازی برای روح خواند و روح در کالبد آدم جای گرفت".
موسیقی کردی در میان مردم کردستان دارای یک پیوند ناگسستنی با زندگی روزمره مردم است، بسیاری از صاحب نظران کرد معتقدند: موسیقی کردی یکی از اصیل‌ترین موسیقی‌های ایرانی است که با گذشت قرن‌ها ویژگی‌های خود را در فولکلور عامه کرد زبان‌های ایرانی حفظ کرده است
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.